بادام زمینی روکش دار دلیل تیزهوشی کودکان مدارس هندوستان

علاوه بر درشت مغذی‌ها، بادام زمینی روکش دار منبع عالی برخی از ویتامین‌های مهم از جمله ویتامین‌های B و ویتامین E است. ویتامین‌ها ریزمغذی‌های ضروری مورد نیاز بدن برای انجام وظایف متعددی مانند تقویت سیستم ایمنی، تولید انرژی و هضم غذا هستند.

در میان 14 ویتامین، بدن انسان می تواند ویتامین D3 و نیاسین را سنتز کند. بقیه ویتامین‌ها باید از رژیم‌های غذایی برای انجام طبیعی عملکردهای شیمیایی و فیزیولوژیکی بدن تامین شوند.

ویتامین ها را می توان با توجه به حلالیت در آب و حلال های آلی غیر قطبی به دو دسته ویتامین های محلول در آب و محلول در چربی دسته بندی کرد.

ویتامین‌های محلول در چربی شامل ویتامین‌های A، D، E و K هستند در حالی که ویتامین‌های محلول در آب شامل ویتامین C و 8 ویتامین B می‌شوند.

ویتامین های محلول در چربی را می توان در کبد و بافت های چربی ذخیره کرد در حالی که ویتامین های محلول در آب به دلیل حذف سریع از بدن نیاز به جایگزینی منظم در بدن دارند.

کمبود ویتامین‌ها در بدن انسان می‌تواند باعث ایجاد ویتامین‌های زیر شود: مشکلات گوارشی، شب کوری، اسکوربوت، ناراحتی‌های قلبی عروقی، عصبی و تاخیر رشد.

بادام

هیپرویتامینوز زمانی اتفاق می‌افتد که مقدار زیادی ویتامین (محلول در چربی) وجود داشته باشد زیرا در مقایسه با ویتامین‌های محلول در آب می‌توانند در کبد و بافت‌های چربی بدن ذخیره شوند.

منابع غذایی ویتامین های B عبارتند از: آجیل، دانه ها، بادام زمینی، لوبیا سویا، گوشت خوک، سبزیجات برگ سبز، عسل و محصولات شیر. با این حال آنها می توانند به راحتی از طریق آماده سازی و پردازش مواد غذایی از بین بروند.

تیامین (B1) بخشی از آنزیم است که برای متابولیسم انرژی مورد نیاز است و برای عملکرد اعصاب و مغز مهم است. ریبوفلاوین (ویتامین B2) نقش عمده ای در متابولیسم چربی ها، کربوهیدرات ها و پروتئین ها دارد و برای سلامت پوست و بینایی طبیعی لازم است.

ریبوفلاوین به شکل مونونوکلئوتید فلاوین  و فلاوین آدنین دی نوکلئوتید در واکنش‌های انتقال الکترون و انتقال هیدروژن به زنجیره انتقال الکترون در طول تولید ATP در بدن انسان شرکت می‌کنند.

نیاسین  و تیامین به ترتیب مسئول عملکرد طبیعی سیستم گوارش، پوست، عصب و تبدیل غذا به انرژی و برای عملکرد قلب، ماهیچه ها و سیستم عصبی هستند.

تحقیقات نشان می دهد که نیاسین رژیم غذایی ممکن است از بیماری آلزایمر و زوال شناختی محافظت کند. فولات به ویژه در دوران نوزادی و بارداری مهم است زیرا به تولید و نگهداری سلول ها کمک می کند.

مطالعات نشان می دهد که افرادی که مقدار کافی فولات دارند در خطر کمتری برای بیماری های قلبی عروقی هستند. اسید پانتوتنیک به متابولیسم و سنتز اسیدهای چرب کمک می کند. کولین برای ساختار و عملکرد طبیعی غشاء حیاتی است.